Testcentrum Sittard
We halen de onderdelen bij u op en bezorgen deze na de test weer netjes terug.
Het testen van verstuivers en injectoren is cruciaal voor het handhaven van een optimale motorprestatie en brandstofverbruik. Bij problemen met verstuivers of injectoren is het raadzaam om ze door een specialist te laten controleren, aangezien het precieze componenten zijn die een grote invloed hebben op de motorprestaties.
In het Testcentrum in Sittard testen onze specialisten onder andere diesel- en benzinecomponenten van zowel personen- als lichte bedrijfsauto’s. We halen de onderdelen bij u op, voeren de test uit en bezorgen het onderdeel keurig bij u terug. Uiteraard bespreken we met u de resultaten en voorzien u van het nodige
advies.
Wij testen voor u onder andere:
- Dieselinjectoren
- Brandstofpompen
- Benzine injectoren
Testen verstuivers
De verstuiver is verantwoordelijk voor het gelijkmatig verdelen van brandstof in de verbrandingskamer. Het correct functioneren van verstuivers is essentieel om te zorgen voor een goede verbranding.
Methoden om verstuivers te testen:
- Visuele inspectie: Controleer de verstuiver op lekken, koolstofafzettingen of slijtage aan de spuitopeningen.
- Handmatige verstuivertester*: Deze apparaten genereren druk om te testen of de verstuiver een goede nevel produceert. Kijk naar de verstuivingspatroon, openingstemperatuur en eventuele lekken.
- Spraypatroon test: Controleer of de brandstof fijn en gelijkmatig wordt verneveld.
- Openingstest: Verstuivers moeten openen bij een bepaalde druk. Dit kan worden getest met een handmatige tester die druk opbouwt om te zien of de verstuiver op het juiste moment opent.
Testen van injectoren
Injectoren (bijvoorbeeld Common Rail-injectoren) zorgen ervoor dat de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment wordt geïnjecteerd. Problemen met injectoren kunnen leiden tot onregelmatig stationair draaien, vermogensverlies of slechte emissies.
Methoden om injectoren te testen:
- Elektronische testbanken: Deze machines simuleren motoromstandigheden en meten de hoeveelheid en timing van de brandstofinjectie.
- Retourstroom test: Hiermee wordt de hoeveelheid brandstof gemeten die terugstroomt naar de brandstoftank. Dit geeft een indicatie van de interne slijtage of verstopping van de injector.
- Leak-down test: Hiermee kan worden gecontroleerd of de injectoren goed afsluiten en niet lekken als ze gesloten moeten zijn.
- Weerstandstest: De elektrische componenten van injectoren kunnen worden getest door de weerstand te meten met een multimeter.